image

Hírek

Határtalanul - Erdélyi körutazás


A projekt iskolánk tanulói számára pozitív tapasztalatokkal szolgáltak, eredményei sokrétűek. A 7. osztály tanulói aktívan részt vettek az előkészítésben, a lebonyolításban és a projekt értékelésében is.
A tervezett célokat, feladatokat teljes mértékben sikerült megvalósítani:
•        A tanulók tér- és időszemléletének, a térben való tájékozódásuk, térképolvasási képességük fejlesztése. Jártasság szerzése az okfejtő térképolvasásban.
•        A természetföldrajzi jelenségek, folyamatok, összefüggések, azok időbeli és térbeli változásainak, hatásainak megfigyelése, értelmezése.
•        Az érdeklődés és a tisztelet felkeltése, a szociális érzékenység kialakítása a különböző népek kultúrájának, életmódjának, szokásainak megismerésével, a másság megértésével és elfogadásával.
•        Az idegen nyelven történő kommunikáció igényének kialakítása, valamint az anyanyelvi kommunikáció fejlesztése.
•        A számítógépnek, az internetnek a tanulási folyamatban, az ismeretszerzésben betöltött szerepének megismertetése, használatának gyakoroltatása.
•        Az önálló és csoportos kutatómunka hatékonyságának növelése. A természettudományos szemlélet és gondolkodás erősítése, mélyítése. A tanulói önállóság fokozása a tanulási folyamatban.

A projekt során sokrétű, sikeres képességfejlesztés folyt:
Kulcskompetenciák:
-        Anyanyelvi kommunikáció
-        Idegen nyelvi kommunikáció
-        Természettudományos kompetencia
-        Digitális kompetencia
-        Hatékony, önálló tanulás
-        Szociális és állampolgári kompetencia
-        Esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség

Fejlesztési területek:
-        Hon- és népismeret
-        Európai azonosságtudat – egyetemes kultúra
-        Aktív állampolgárságra, demokráciára nevelés
-        Környezettudatosságra nevelés
-        A tanulás tanítása
-        Testi és lelki egészség

Az 5 napos tanulmányi kirándulás során végig jártuk Erdély természeti és történelmi nevezetességeit. Az út során kapcsolatot alakítottunk ki a bögözi Általános Iskola diákjaival, velük közös programon vettünk részt. Megtekintett természeti értékek: Királyhágó, Székelykő, Szováta: Medve-tó, Parajd, Gyilkos-tó, Békás-szoros, Csíksomlyó: nyeregtető. Megtekintett történelmi emlékek: Nagyvárad, Kolozsvár, Fehéregyháza, Segesvár, Mádéfalva, Arad.

A tanulók a projekt végére megismerték a sikeres, tartalmas kirándulás szervezés folyamatát: pl. útvonaltervezés, látnivalók keresése, természeti, történelmi látványosságok aránya stb. Helyszíneken való tájékozódás, időbeosztás, információszerzés lehetőségei stb. Az emlékek megőrzése: fogalmazás, ppt. stb.

Több család is jelezte, hogy gyermeke kérése, néhány éven belül térjenek vissza Erdélybe. Színes élménybeszámolóikkal az itthoni családtagok érdeklődését is sikerült felkelteniük.

A tanulmányi kirándulást utazási iroda közreműködésével valósítottuk meg.

Az előkészítő foglalkozások időpontja: 2025.04.28. – 2025.06.10.

- rövid leírás:

Földrajz: útvonalterv készítése. PPT: a természeti érdekességekről és kialakulásukról. A tanulók kutatómunkát végeztek különböző források felhasználásával: könyvtár, internet, saját élmény stb. Az összegyűjtött anyagból ppt segítségével kiselőadást tartottak az osztálytársaknak.
Osztályfőnöki óra: A kirándulás helyszíneinek megtekintése képekkel, videokkal.
Történelem: A magyar történelem erdélyi vonatkozásai - tanári előadás
Magyar irodalom: erdélyi magyar költők, írók.
Verseket hallgattak meg színészek előadásában a Youtobe-ról.

Az utazáson részt vett diákok száma: 20 fő
Az utazáson részt vett kísérő tanárok száma: 2 fő
Az utazás célországa: Románia
Az utazás kezdőnapja: 2025.05.19.
Visszaérkezés napja: 2025.05.23.

Az utazás során érintett települések felsorolása (magyar nyelven):

Nagyvárad, Kolozsvár, Székelykeresztúr, Békás-szoros, Gyilkos-tó, Madéfalva, Csíksomlyó, Farkaslaka, Szejkefürdő, Bögöz, Korond, Szováta, Fehéregyháza, Segesvár, Parajd, Szováta, Székejderzs, Vajdahunyad, Déva, Arad

Tanulmányi kirándulás rövid bemutatása:

1. nap
Berzencéről indultunk a hajnali órákban. Nagyváradon egy sétát tettünk, melynek során megtekintettük a Székesegyházat, a Kanonok sort.
Útközben megálltunk a Király-hágónál, ami Erdély kapuja egyben. Következő programunk Kolozsváron városnézés volt: Fadrusz szoborcsoport (Mátyás szobor), Szt. Mihály templomot, Mátyás szülőházát. Tovább utaztunk a szállásunkra, Székelykeresztúrra.

2. nap
Reggel Székelykeresztúrról indultunk aznapi első állomásunkhoz, Csíksomlyóra. Itt a kegytemplomban imádkoztunk  a Mária szobornál, majd „felzarándokoltunk” a búcsújáró hegynyeregbe. Itt fogyasztottuk el a hidegcsomagot. A gyalogtúra után utaztunk a Madéfalvára ahol leróttuk tiszteletünket a Székely veszedelem obeliszknél. A Békás-szoroshoz utaztunk tovább, amely egy tektonikus eredetű szurdokvölgy. A Békás-patakot követve gyalogosan mentünk végig a szurdokon. Innen a Gyilkos-tóhoz utaztunk. Megcsodáltuk ezt az igazi természeti ritkaságot, ami páratlan látvány a rozsdás vörös víztükörből meredező fatörzsek csonkjaival és a tó mögötti Kis-Cohárd irdatlan nagy sziklatömbjével.
Tovább utaztunk vissza a szállásunkra, Székelykeresztúrra.

3. nap
A reggeli után utazás Farkaslakára, Tamási Áron sírjánál emlékezés az íróra, Szejkefürdőn a Székelykapukon át Orbán Balázs síremlékét, Korondon a népi iparművészet alkotásait tekintettük meg. Majd Korond határában egy sófeldolgozó vállalkozó meglátogatása alkalmából megismerkedtünk a sófeldolgozás folyamataival, a só széleskörű felhasználhatóságával.  Parajdon a Sószorost néztük meg. Szovátára utazunk a Medve-tóhoz, amely Európa egyetlen heliotermális tava. Látogatás Az Áprili Lajos házhoz. Szállás és vacsora Székelykeresztúron.

4. nap
A negyedik nap Székelykeresztúrról Bögözre indultunk az általános iskolába, ott megismerkedtünk a bögözi hetedikesekkel, majd közös programot szerveztünk: műsorral mutatkoztunk be egymásnak, meséltünk az iskolánkról, majd önfeledt focizásba torkollott a találkozás. Nehezen váltunk meg a bögöziektől, szép emlékekkel mentünk tovább. Innen Székelyderzsre látogatunk az erődtemplomba, majd Fehéregyházára, illetve előtte Petőfi Sírhelye emlékműjéhez az Ispán-kúthoz látogatunk. Az emlékháznál felelevenítjük a forradalom költőjének utolsó napját. Segesváron megmásszuk a diáklépcsőt, megnézzük a Drakula-házat, Szarvas-házat, óratornyot. Tartalmas nap után értünk vissza a szállásunkra, Székelykeresztúrra.

 

5. nap
Utolsó nap Székelykeresztúrról indultunk Vajdahunyadra, ahol sétáltunk a várban, Erdély legimpozánsabb és leglátványosabb, teljesen épen maradt középkori várában, megcsodálva a régió leghíresebb turisztikai látványosságát. A dévai váránál felelevenítettük Kőmíves Kelemenné balladáját. Aradon megkoszorúztuk a 13 kivégzett vértanú emlékművet. A Himnusz eléneklésével zártuk a kirándulásunkat.

 

Tematikus útvonal összefoglalása (amennyiben vállalt):

Erdélyi körutazás a földrajzi ismeretek megfigyelésére, elmélyítésére

Elmélyített fogalmak:
nemzetiség, székelyek, vulkáni utóműködés, kősó, nedves és száraz kontinentális éghajlat, tengerszem, krátertó, idegenforgalom, hegyi turizmus
Folyamatok, összefüggések:
Történelmi múlt – nemzeti kisebbségek.
A tájak kialakulása – kőzetanyaguk, formakincsük – ásványaik.
Hegyvidék – magassági övezetesség.
Természeti adottságok, történelmi, néprajzi értékek, – idegenforgalom.

Hasonló életkorú külhoni magyar csoporttal közös tevékenység esetén az iskola/intézmény megnevezése:
Bögözi Általános Iskola, 7. osztály

- a közös tevékenység rövid leírása:
Először bögözi iskoláról hallhattunk tájékoztatót az igazgatóúrtól. Ezután mi is meséltünk a falunkról, iskolánkról, majd előadtuk a Magyar vagyok c. dalt, kivetítve a videoklip gyönyörű képeit. A bögözi iskolások is szép műsorral készültek: egy népdalénekes fiú és egy hegedűs mutatták meg tudásukat. Végül közösen énekeltük el a Nélküled című számot, átadtuk ajándékunkat: ügyességi és társasjátékokat. Utána egy spontán ötlettől vezérelve a gyerekek focirangadót kezdeményeztek. A barátságos mérkőzés alatt nagyon jó hangulat alakult ki.


Témanap / Nemzeti Összetartozás Napja időpontja (amennyiben vállalt): 2025.06.04.
A témanapot június 4-re a Nemzeti Összetartozás Napján szerveztük. Ezen a napon ünnepi műsor volt Berzencén a Bemutatóhely, helyi múzeum udvarán, ahol emlékkoszorút helyeztünk el a Turul-szobor előtt.  A programon meghívott vendégek is részt vettek. Versek, énekek, zeneszámok érzékenyítették az iskola tanulóit.
Ezen a napon a tanórák is az összetartozás fontosságára hívták fel a figyelmet.       
Földrajz óra: Határaink változása, következmény a terület csökkenése, külhonba szakadt testvéreink. Ötmillió magyar a határokon túl.
Történelem óra: Békeszerződések a vesztesek szemszögéből. A magyar kisebbségek helyzete a környező országokban.
Irodalom óra: Külhonba szakadt írók, költők magyarságtudata
Ének-zene: A magyarlakta területek népdalai.
Osztályfőnöki óra: Nemzeti összetartozás, nemzeti identitástudat

A Kárpát-medencei Bakancslista úticéljai:
1. nap: Nagyvárad: Székesegyház, Kanonok-sor; Kolozsvár: Fadrusz szoborcsoport, Szent Mihály Székesegyház
2. nap: Madéfalva: Siculicidium Emlékmű; Csíksomlyó: Kegytemplom, gyalogtúra a hegynyeregre
3. nap: Szováta: Medve-tó, Korond
4. nap: Bögöz: Kapcsolat felvétele határon túli iskolával, gyerekcsoporttal
5. nap: Vajdahunyadvára. Dévai vár, Arad

Szállások

Mind a négy nap szálláshely megnevezése: Székelykeresztúr, Fogadó Vendégház
Szálláshely honlapja: https://www.szallasromania.ro/szekelykeresztur/fogado/k1289
Szálláshely rövid értékelése:
A szállás a városközponttól 1 km-re, csendes és szép környéken található. A szobák kényelmesek, fürdőszobásak voltak. Az udvar gondozott, a gyerekeknek mozgási lehetőségre volt alkalmas. A házigazdával folyamatosan tartottuk a kapcsolatot a héten, már az első napközben felvette velünk a kapcsolatot, az étkezés idejét mindig megbeszéltük vele. Az étkezés helyben, igényes éttermi helyiségben történt, bőséges és finom volt. A büféreggeli nagyon tetszett a gyereknek. A szállásadók gyerekcentrikusak, barátságosak voltak.

4. Az értékelő szakasz
Az értékelő óra időpontja: 2025.05.28.
- rövid leírás:
Földrajz óra:
- élménybeszámoló
- az útvonal rögzítése térképen
Osztályfőnöki óra:
- a kiránduláson szerzett élmények átbeszélése a helyszíneken készült fényképek segítségével
- az összegyűjtött információk beágyazása a tanulók eddigi ismeretei közé.
- sajtómegjelenésekhez anyag gyűjtése és rögzítése
Történelem óra:
- a felkeresett történelmi emlékhelyek elhelyezése vaktérképen, a hozzájuk kapcsolódó események elhelyezése időszalagon
Irodalom óra: - sajtómegjelenések írása

 

További képek a kirándulásról



2025. július 11. | Vissza

Pályázatok

pix

 

Linkek

pix pix pix pix pix pix